Kommunalvalg 2025 - stem som lejer til valget
Det er
ikke ligegyldigt for lejerne, hvem der sidder i Byrådet. Byrådet
har på en række punkter væsentlig indflydelse på livet som
lejer.
Handleplan
Ved det
sidste kommunalvalg fik Roskilde Lejerforening sat fokus på
behovet for flere billige boliger – det er nemlig klart
stigende. Efterfølgende
vedtog Byrådet faktisk en handleplan for sikring af flere
billige boliger.
Hvordan
er det så gået med den handleplan? En aktuel undersøgelse viser,
at antallet af billige almene boliger på landsplan er halveret
siden 2021. Hvad viser udviklingen i Roskilde? Vi håber, at
kommunen kan give svaret, og at både de nuværende og de kommende
byrådsmedlemmer har fokus på opgaven.
Flere
billige boliger
Vi
mener, at der skal være bedre kontrol med, at boliger ikke står
unødigt tomme, at små lejligheder ikke sammenlægges og dermed
forsvinder, og at de små boliger især prioriteres ved nybyggeri.
Reguleret lejelov
Som de
fleste større byer er Roskilde kommune i lejelovens forstand
reguleret. Det betyder en lidt bedre beskyttelse for lejerne
særligt i forhold til huslejestigninger og vedligeholdelse.
Ønsker det kommende Byråd at Roskilde fortsat skal være
reguleret?
Huslejenævnets sagspukkel
Huslejenævnet har i en periode opsamlet en alt for stor
sagspukkel. Sekretariatet har ikke haft de fornødne
kræfter til at holde trit med de indkomne sager. Det har medført
en sagsbehandlingstid på over 2 år. Det har Roskilde
Lejerforening klaget over. Svaret fra forvaltningen i kommunen
er at købe udefrakommende assistance til sagsbehandlingen. Der
er ikke tale om en akut situation, men et vedvarende behov for
flere kræfter i sekretariatet. Vi mener derfor, at byrådet i
stedet må sikre flere faste medarbejdere til sagsbehandlingen.
Stem
som lejer
Roskilde Lejerforening stiller byrådskandidaterne til
kommunalvalget nedenstående spørgsmål. Kandidaternes svar vil så
være afgørende for, hvem vi vil opfordre lejerne at stemme på
til valget i november.
Det vi har sendt til kandidaterne er:
Roskilde Lejerforening stiller spørgsmål til byrådskandidaterne
Baggrunden for vores spørgsmål:
Kommunalvalget og lejerne
Vi skal
til kommunalvalg i november. Det er ikke ligegyldigt for
lejerne, hvem der sidder i Byrådet. På en række punkter har
Byrådet indflydelse på forholdene for lejerne. Handler det om at
ønske en anden lovgivning, har byrådspolitikerne jo også en god
kontakt til deres partiers folketingsmedlemmer.
I
forbindelse med det sidste kommunalvalg i 2021 fik vi i Roskilde
Lejerforening de fleste partier i byrådet med på et særligt
fokus på behovet for flere billige og gode boliger. Stadig flere
ønsker at bo som singler. Priserne på især de nyere private
udlejningsboliger er stukket helt af, og i de senere årtier er
der nedlagt og sammenlagt en stor del af de små og billige
lejeboliger. Altså en øget efterspørgsel og et faldende udbud.
Byrådet vedtog på den baggrund en handleplan for at imødekomme
behovet for flere billige boliger.
En
aktuel analyse fra Kommunernes Landsforening viser, at antallet
af billige almene boliger (med max-bruttohusleje på 3500,- kr.)
er halveret siden 2021. Det rammer især folk på kontanthjælp,
der ikke længere kan få et særligt huslejetilskud. Men også alle
andre på overførselsindkomst, som ikke reguleres fuldt ud i
forhold til prisstigningerne, er voldsomt presset af
huslejestigningerne.
Hvilke
konsekvenser har dette for kommunens handlingsplan for gode
billige boliger? Er antallet af de billige boliger i Roskilde
også halveret i perioden? I givet fald, hvad har byrådet gjort
ved det, og hvad agter kandidaterne til det kommende byråd at
gøre?
For at
bevare de små og billige boliger har vi gennem mange år påpeget,
at Kommunen har en mulighed for gennem en tæt kontrol at undgå,
at beboelseslejemål står unødigt tomme samt at skærpe praksis
for at afvise sammenlægning af mindre beboelseslejemål.
Som de
fleste større byer er Roskilde en såkaldt reguleret kommune. Det
betyder, at en række regler i lejeloven særligt vedrørende
regulering af huslejen og vedligeholdelsen af
udlejningsejendomme er gældende. Lejerne har krav på at vide, om
byrådskandidaterne fortsat ønsker Roskilde som reguleret
kommune.
Sagsbehandlingstiden i huslejenævnet i Roskilde er alt for lang.
Den er efterhånden oppe på omkring 2 år. Efter Roskilde
Lejerforening har påpeget problemet, har kommunen iværksat en
afhjælpning med køb af ekstern bistand til sagsbehandlingen, som
ad åre kan nedbringe ventetiden. Vi mener, at
sagsbehandlingstiden har fået lov til at udvikle sig
uacceptabelt længe, og afhjælpningen er utilstrækkelig.
Lejelovgivningen angiver faktisk tidsfrister for
sagsbehandlingstiden – vi er milevidt fra at overholde disse
frister.
Kommunen må ansætte flere folk i huslejenævnets sekretariat, da
der ikke er tale om at afhjælpe et akut problem, men et
permanent behov for øgede ressourcer. Det er urimeligt, at
lejerne i sagerne i huslejenævnet skal vente år og dag på en
afgørelse af forhold, der i mange tilfælde er afgørende for, om
de kan blive boende i deres bolig. Nævnets funktion er at finde
løsninger på tvister mellem lejer og udlejer, og med årelange
ventetider udfordres folks retssikkerhed og tillid til systemet.
På
baggrund af ovenstående vil vi bede byrådskandidaterne om deres
stillingtagen til følgende udsagn, der delvist drejer sig om at
leve op til den vedtagne handleplan for billige boliger.
|
Udsagn
|
Enig
|
Uenig
|
Ved ikke/kort kommentar
|
|
Roskilde kommune skal jvnf. lejeloven forblive en
reguleret kommune
|
|
|
|
|
Ved nybyggeri af lejeboliger skal minimum 10% af
boligerne være gode billige boliger med en husleje
inklusiv forbrug på 4.000,- kr., jvnf. handleplan for
billige boliger
|
|
|
|
|
Ved nedlæggelse/sammenlægning af billige boliger skal
der minimum etableres en anden god, billig bolig i
kommunen, jvnf. handleplan for billige boliger
|
|
|
|
|
Kommunen skal via en løbende samkøring af registre
sikre, at tomme boliglejemål alene udgør et minimum,
jvnf. handleplan for billige boliger
|
|
|
|
|
Huslejenævnets sekretariat skal i den kommende
byrådsperiode bemandes, så sagsbehandlingstiden kan
udføres inden for de frister, som lejeloven angiver
|
|
|
|
|